Destination Gotland

Tusentals resenärer bokar dagligen sin Gotlandsresa online. De stora volymerna säkras av en tillförlitlig och användarvänlig bokningsportal utvecklad av oss.

Den vanligaste vägen till Gotland går via hamnarna i Oskarshamn och Nynäshamn. Färjetrafiken bedrivs av Destination Gotland, på uppdrag av svenska staten.

Cirka 80 procent av Gotlandsbesökarna väljer den här resvägen. Av dem bokar hela 75 procent sin resa online. Bokningsmöjligheterna på destinationgotland.se har därför stor betydelse för hela öns besöksnäring.

Sedan flera år tillbaka samarbetar Softronic med Destination Gotland för att utveckla företagets digitala närvaro. Fokus i samarbetet är strategi, design, utveckling och förvaltning av Destination Gotlands bokningslösningar för webb och mobil.

Softronic har verkligen tagit till sig vår affär. De förstår vad som är viktigt för oss, vilket gör vårt dagliga samarbete väldigt enkelt.

Iain Robertson, System och IT-chef på Destination Gotland

Modern design stöds av robust teknologi

Under 2015 lanserades en ny bokningsportal, destinationgotland.se, där Softronic stod för grafisk design och utveckling. Syftet är att marknadsföra Gotland som destination, samt att erbjuda bokning av färjebiljetter, hotellrum, paketresor och upplevelser.

Användarupplevelsen utformades utifrån behoven hos Destination Gotlands olika målgrupper. Resultat är en modern bokningsportal med information, tjänster och inspiration för såväl öbor som turister.

Softronics tekniska kompetens inom e-handelslösningar var avgörande i utvecklingsarbetet. Den nya bokningsplattformen säkerställer tusentals dagliga bokningar på webben och i mobila enheter.

Ett projektmål var även att underlätta den interna förvaltningen. Med Optimizely (f.d. Episerver) som CMS kan Destination Gotlands medarbetare enkelt uppdatera bokningsportalen med relevant innehåll.