Softronic förvaltar och utvecklar Skadeanmälningsregistret, GSR.

Softronic har sedan 2023 förtroendet att i samverkan med kund förvalta och vidareutveckla Skadeanmälningsregistret. Genom att jobba med kontinuerligt underhåll säkerställer vi att applikationen är pålitlig, fungerar som förväntat och är tillgänglig. I uppdraget ligger också att stötta kunden med att addera ny och förbättrad funktionalitet. 

Skadeanmälningsregistret (GSR) AB är ett dotterbolag till försäkringsföretagens och tjänstepensionsföretagens branschorganisation, Svensk Försäkring. Genom systemet GSR kan till exempel utbetalning av ersättning för samma skada från flera försäkringsbolag förhindras. Systemet bidrar också till bättre och snabbare kundservice genom att försäkringsföretagen kan automatisera skadehandläggningen.

Softronic har sedan 2023 förtroendet att i samverkan med kund förvalta och vidareutveckla Skadeanmälningsregistret. Genom att jobba med kontinuerligt underhåll säkerställer vi att applikationen är pålitlig, fungerar som förväntat och är tillgänglig. I uppdraget ligger också att stötta kunden med att addera ny och förbättrad funktionalitet. 

Efter förvaltningsövertagandet 2023 har Softronic på uppdrag av kund lanserat en uppdaterad version av systemet. Med utökning av antalet datatyper och ett utökat rapportstöd ges större förutsättningar att upptäcka felaktiga utbetalningar i tid.

Minskade samhällskostnader


Med ett bra samarbete mellan kunden, representanter från försäkringsbolagen och Softronic motverkar vi tillsammans ett allvarligt samhällsproblem. Oriktiga utbetalningar av försäkringsersättning orsakar stora kostnader för försäkringsbolagen och i förlängningen försäkringstagarna..


Samarbetet framåt

Förutom Skadeanmälningsregistret har bolagen Svensk Försäkring Administration och Svensk Försäkring Service gett Softronic uppdraget att drifta och förvalta andra branschviktiga applikationer. Tillsammans med kunden sätter vi därför under 2025 ett nytt gemensamt arbetssätt och leveransteam med syfte att säkerställa varje applikations unika behov av underhåll och utveckling över tid.

Vi är oerhört glada över samarbetet med Softronic som möjliggör en än bättre applikation. Försäkringsbedrägerier är ett stort problem för försäkringsbolagen och därmed även för deras ärliga kunder. Anders Dahlgren, VD på Skadeanmälningsregister (GSR).